En værdistrømsanalyse går kort fortalt ud på, at kortlægge
hvad der sker i virksomheden, fra kunden bestiller, til kunden modtager sine varer.
Det kan virke som spild af tid, at tegne dette forløb op, men det er måske et af de vigtigste redskaber at tage hul på, hvis du ønsker at optimere virksomhedens lønsomhed. Igennem værdistrømsanalysen vil der ofte af sig selv komme ting frem, hvor der kan gøres noget, for at ændre og optimere virksomhed.
Værdistrømsanalysen skal afspejle det nuværende arbejdsflow. dvs. hvad der i virkeligheden sker i virksomheden, og ikke hvordan vi tror det ser ud. Vi er altså nødt til, fysisk at gå igennem virksomheden så godt vi kan. Snakke med medarbejdere, eller endnu bedre, få dem til at hjælpe os med at udarbejde værdistrømmen. Når vi har en fælles forståelse for hvordan tingene sker, kan vi også i fællesskab finde ud af hvad der kan gøres anderledes.
Hvad er værdi?
Når vi laver værdistrømsanalysen, og tegner det nuværende arbejdsflow, skal vi have alle processer og delprocesser med, dit produkt løber igennem, ellers for vi ikke et reelt billede af hvad der sker, og hvor vi måske kan sætte ind og tjene nogle penge. Det er i virkeligheden også derfor vi skal tegne værdistrømmen op, så vi får alt på bordet, og vi let kan se hvor pengene forsvinder hen.
I værdistrømsanalysen kigger vi i første omgang udelukkende på, hvad der skaber værdi for din kunde. Det er kunden der betaler og det er kunden der skal bruge dit produkt. Din kunde betaler gerne for at der arbejdes med produktet. Der tilføres f.eks. værdi, den tid, en medarbejder står ved en maskine og laver produktet, eller når han/hun pakker varen i en kasse til forsendelse. Der bliver ikke skabt værdi, når medarbejderen skal lede efter værktøj, ikke forstår tegninger eller dokumenter, eller hvis tingene ligefrem skal laves om. Det er en direkte udgift for din virksomhed, og indirekte en udgift for din kunde.
Det er også en udgift for din virksomhed, når varer under udarbejdelse står og venter på, at kunne komme i gang ved næste procestrin. Dette er i princippet et lager, som der står bundet kapital i -mere om dette senere.
Værdistrømsanalysen går altså ud på, at kortlægge de procestrin en vare skal igennem i din virksomhed, fra kunden afgiver sin ordre, til de modtager deres vare, for at vi kan identificere hvor pengene ligger gemt. Sagt på en anden måde; Vi skal bruge værdistrømsanalysen til at minimere den tid der går fra kunden bestiller, til kunden betaler.
Værdistrømsanalyse - Kaffe eksempel
Jeg vil komme med et meget simpelt eksempel hverdagen, for at give et indblik i, hvordan vi kan bruge værdistrømsanalysen.
Værdistrømsanalysen tager udgangspunkt i hvad min kunde gerne vil have. Det er derfor vigtigt at forstå kunden. Som eksempel, tager jeg udgangspunkt i, at lave kaffe. Denne proces er både simpel og kompliceret, på én gang.
I dette eksempel for jeg besøg af min kunde. Min kunde vil gerne have en kop varm kaffe, hvilket er det produkt jeg nu skal levere. Kunden ser det som en værdi, at jeg også får en kop kaffe samtidig, så vi i fællesskab kan drikke dem og snakke om andre ting. Min kunde er på besøg i 3 timer, og forventer at få 2 kopper kaffe i timen (en til ham, en til mig).
Inden jeg tegner værdistrømmen, tegner jeg et procesflowdiagram, så vi er enige om, hvordan min produktion ser ud (indtil vi for sparet nogle penge i produktionen, har jeg kun råd til at byde på instant kaffe).
Ved udarbejdelsen af procesflowdiagrammet, kan vi se, at det at lave en kop instant kaffe, indeholder en del ting der skal gøres, som vi måske ikke tænker over, når vi hurtigt laver den. På samme måde, er der ofte ting i vores virksomhed, som vi faktisk ikke tænker så meget over at vi gør.
Jeg har tegnet en værdistrømsanalyse. Den kan godt se lidt rodet ud, og der er mange måder at gøre det på. Det vigtige er, at den indeholder rigtig meget information om hvad der sker, og hvor der evt. kan sættes ind for at optimere.
De røde trekanter, er lager. Det er steder hvor vi har gemt penge, som venter på at blive omsat. Jeg har et lager af kaffe, så jeg kan lave 50 kopper kaffe. Jeg har altså bundet mere kapital end jeg skal bruge her og nu. Min elkedel skal minimum have 2,5 kop vand i sig, for at den virker. Efter kaffen er blandet, er der også et lager, for jeg har teknisk set ikke leveret kopperne endnu.
Med værdistrømsanalysen for den nuværende situation i hånden, er det let at se hvad jeg bruger tid på, og dermed hvor "omkostningerne" forsvinder hen. I lille produktionsskala, som dette eksempel er, er det selvfølgelig ikke mange kroner og øre, men det illustrere alligevel meget godt, at der kan være rigtig meget gemt i en produktion, som vi måske ikke tænker over.
Hvad der efterfølgende skal gøres af forbedringer, afhænger af hvad man gerne vil. Værdistrømsanalysen giver i første omgang blot et billede af hvad der sker, og giver os ideer til, hvor der sker noget, vi måske ikke var klar over, tog så mange omkostninger eller spiste så meget tid.
I eksemplet, bruger jeg bl.a. en del tid på at finde skeer, kaffe etc. frem. En tid jeg kunne have brugt på noget mere værdiskabende, f.eks. at snakke med min kunde. For at forstå hvorfor tiderne er som de er, har jeg til værdianalysen optegnet et spaghettidiagram, hvor man kan se layoutet af køkkenet, og hvor meget jeg skal bevæge mig, for at lave noget så simpelt, som kaffe.
Sammenholder vi værdistrømsanalysen, procesflow- og spaghettidiagram, bliver det på en meget simpel og visuel måde, gjort synligt, at vi kan gøre nogle relativt få ting, for at frigøre tid og resourcer, minimere spild og dermed fjerne omkostninger.
Her kan lære mere om lean
Du kan også tage en quiz om værdistrømsanalyse
Her kan lære mere om lean
Du kan også tage en quiz om værdistrømsanalyse